Silniki

Ten cztero-cylindrowy DIESEL o poj. 3.6L, jest dobrze znany użytkownikom czeskiej Avii.

Silnik dawał 63kW oraz 213Nm - na użytkową ciężarówkę, której ładowność wynosiła 3 tony,taki wolnossący silnik w zupełności wystarczał.

Takie oznaczenie nosi sześciocylindrowy diesel o poj. 6.8L, którego produkcja odbywała się w Mielcu.

Silnik w większości montowany był w ciężarówkach STAR, które opuszczały taśmę montażową w Starachowicach.

Kierowcy bardzo cenili sobie tą jednostkę za dobrą kulturę pracy, łatwy rozruch w duży mróz oraz niskie zużycie paliwa.

W latach siedemdziesiątych silniki wysokoprężne produkowane przez mercedesa miały opinię trwałych i niezawodnych. Jednak ich osiągi jak wszystkich ówczesnych diesli pozostawiały wiele do życzenia. Inżynierowie mercedesa postanowili więc skonstruować mocny silnik ZS, który sprawi, że napędzane nim auto nie będzie zawalidrogą nawet na autostradzie. Jako bazę przyjęto 4-cyl. silnik OM 616 o poj. 2400cm3 dodając do niego jeden cylinder. Tak powstała jednostka OM 617 o poj 3 litrów i mocy 80KM.